TECKEN SOM STÖD TILL TAL - SÅ KOMMER NI IGÅNG

Till följd av en mer aktiv bebis här hemma (som dessutom lagt sig till med vanan att vakna sisådär tretton gånger per kväll) har det blivit alldeles för lite tid över till bloggande, men nu är det dags för del två i den här miniserien om stödtecken.

I förra inlägget förklarade jag vilka fördelar det finns med att teckna samtidigt som man talar med barn, vilka barn som kan ha (mest) nytta av det, och jag försökte även slå hål på den lite seglivade myten att teckenanvändande kan hämma användningen av talade ord. Idag ska vi prata om hur det går till rent konkret när man använder stödtecken, och jag tänkte tipsa om hur du enkelt kommer igång att teckna på en nivå som passar dig och ditt barn!

Använd tecken i kommunikation med barnet

Det är vanligt att börja med tecken för olika sorters djur och vanliga föremål i hemmet, vilket förstås kan vara roligt och ganska naturligt eftersom de förekommer runt barnet på olika sätt. Det är också konkret för barnet och ofta motiverande att härma. Jag vill dock uppmuntra till att tänka på att försöka bredda repertoaren av ord, så att du ger barnet möjlighet att förstå och använda tecken för olika sorters ord och begrepp, visa vad han eller hon vill och så vidare. Tecken har ju - precis som det talade språket - fler funktioner än att bara “säga vad saker heter”! Försök alltså att teckna interaktivt, i samtal med barnet medan ni gör olika aktiviteter. Att använda tecken för att visa vad man menar/vill/undrar/tänker/känner i en viss situation, hjälper barnet bättre att förstå vad man ska ha kommunikationen till jämfört med att (bara) använda tecknen till att sätta ord på saker. Föreställ dig själv vilken skillnad det gör att kunna uttrycka att tigern är stor, vattnet varmt, att fisken hoppar, att du vill ha mer mat, att nallen är trött, jämfört med att bara kunna uttrycka substantiven tiger, vatten, fisk, mat, nalle.

Hur många ord ska jag teckna?

Det är absolut inte nödvändigt att sträva efter att teckna så många ord som möjligt i en mening - det kan tvärtom bli förvirrande om barnet ännu inte förstår så många ord/tecken. Det riskerar bli för många tecken att urskilja, identifiera och tolka, vilket kan leda till att barnet inte ens förstår de centrala orden eller rentav tappar intresset för det du säger. Precis som när vi använder talade ord i samtal med barn är det klokt att hålla sig på en nivå strax över barnets egen nivå.

Om det handlar om bebisar eller barn som inte kommit igång att använda talat språk ännu, kan en tumregel vara att teckna ca 1-3 ord i en mening. Äldre barn som kommit längre i sin språkutveckling kan också av olika anledningar (t ex vid nedsatt språkförståelse eller olika typer av funktionshinder) behöva tecken som stöd till talet, och då tecknar man förstås på en nivå som bättre matchar den nivå barnet befinner sig på. Här kommer några exempel på hur det kan se ut när man använder tecken med ett barn som befinner sig på ett tidigt stadium i sin språkutveckling (fetstilta orden tecknas):

Vill du ha vatten eller mjölk?
Nu ska vi gå ut!
Behöver du gå på toaletten?
Var är katten?
Titta en liten bebis!

Hjälp barnet att teckna!

En fördel med tecken jämfört med talade ord är även att vi faktiskt kan hjälpa barnet att teckna (medan vi aldrig kan få barnet att säga ett ord om han eller hon inte kan...). Om ditt barn inte tecknar tillbaka trots idogt tecknande från din sida kan du alltså pröva att ta barnets händer och hjälpa barnet göra tecknet. Det kan hjälpa barnet att senare teckna samma tecken på egen hand. Men precis som med talat språk är det viktigt att inte pressa barnet  till att uttrycka sig! På samma sätt som vi inte bör kräva “taluppvisningar” av barnet är det viktigt att inte kräva “teckenuppvisningar”. Undvik därför för många uppmaningar av typen Kan du teckna bil/Hur tecknar man vatten?/Visa mamma hur man tecknar “dansa”! Försök istället i första hand locka barnet till att teckna genom att prata och teckna själv!

Vilka tecken ska vi börja med?

En bra tumregel är att börja teckna ord som du använder regelbundet med barnet. Ofta är det dessa ord (vanligtvis kopplade till vardagliga rutiner) som barn lär sig förstå och använda först, så det är en bra utgångspunkt att börja i! Sådant som barnet visar särskilt intresse för är också bra att teckna då det kan vara extra motiverande för barnet att kommunicera kring de sakerna. Ett rykande färskt exempel inträffade här hemma igår då min son var mycket fascinerad av de stora snöflingorna som föll ute. Vi stod i fönstret och tittade och jag tecknade snö samtidigt som vi pratade om snön. Jag har tecknat med honom sedan han var 5-6 månader och hittills har han mest tecknat lampa, som jag dessförinnan hade tecknat hundratals gånger med honom. Den här gången räckte det att jag visade tecknet för snö ett par gånger, och bara ögonblicket därpå försökte han teckna det själv (utan att ha varit bekant med vare sig ordet eller tecknet tidigare!). Man kunde verkligen se lyckan i ögonen när han gång på gång på gång (han ville inte sluta…) tecknade snö. Så fundera ett varv till över vad ditt barn tycker är särskilt roligt/spännande/intressant!

För den som är osäker på vilka ord man ska börja med passar jag på att dela med mig av vilka ord vi börjat med här hemma (och som jag tror är användbara i samtal med de flesta lite yngre barn). Det är på inget sätt en fullständig lista, men genom att se till att teckna ord ur olika “ordfamiljer” blir det enklare att kommunicera med hjälp av tecken (och inte endast benämna det ni ser!). Se det som en vägledning och fyll på med ord som passar er familj!

Sakord/substantiv, såsom mat, lampa, vatten, frukt, olika djur, bil, bok, båt, blomma, boll, skor, spegel, mamma, pappa
Händelseord, såsom äta, dricka, titta, åka, sitta, lyssna, bada, vänta, kissa, bajsa, tycka om, leka, pussa, krama, sova, klä på sig, gå ut, gunga, läsa, bygga, dansa, sjunga, spela, smaka, regna
Sociala ord och fraser, såsom tack, mer, hjälp, bra, kom, slut, fel, igen, bra
Beskrivande ord, såsom hungrig, färdig/slut, borta, roligt, busig, gott, stor, liten, snäll, varmt, kallt, smutsigt, trött
Frågeord, såsom var, vem, när, vilken

Var kan jag lära mig tecken?
  • Appar: exempelvis TAKK eller Sign it forward. Dessa appar visar en filmsnutt för varje tecken (istället för en bild), vilket jag personligen tycker är en fördel! Själv använder jag TAKK, där man även kan göra egna samlingar med tecken man vill lära sig och sedan träna specifikt på dessa i ett speciellt övningsläge.
  • Youtube: Sök på stödtecken, teckenspråk eller TAKK så finns det en del klipp att bläddra mellan. Hos youtube-kanalerna Teckenspråk hörcentralen Uppsala och Conny Norén kan man hitta en hel del användbara tecken!
  • Instagram: Jag följer till exempel kontona teckna_med_tine och teckensomstod  som delar med sig av nya tecken mer eller mindre varje dag. Bra sätt att lära sig tecken kontinuerligt utan så mycket ansträngning om man “ändå kollar” Instagram lite då och då…
  • Teckna.se har en del material, som exempelvis utskriftsvänliga teckenblad att hänga upp på väggen (eller varför inte göra en egen liten teckenpärm)?
  • Barnböcker: Det finns barnböcker med tecken för varje uppslag, så att boken kan läsas som vanligt samtidigt som man tecknar de viktigaste orden. Ofta är det lättare att komma ihåg nya tecken om de lärs in i en kontext (till exempel en historia), så det här är ett bra sätt att träna tycker jag! Böckerna om Babblarna och Ajja & Bajja är några exempel. På biblioteket finns ofta en särskild hylla med barnböcker med tecken, fråga gärna personalen! Adlibris säljer också en del böcker med tecken.
  • Sånger och ramsor: Den här bloggen delar med sig av massor av sånger och ramsor, väl värd ett besök! Av samma anledning som ovan är det ofta enkelt att minnas tecken man lärt sig i en sång - dessutom hjälper rytmen och melodin till att “hänga upp” tecknet på något!
  • Facebook-grupper: I grupperna Tecken som stöd och Babytecken - teckna med din bebis kan man lära sig tecken men även diskutera och ställa frågor kring teckenanvändande - toppenbra!
  • Böcker: Exempelvis boken Babytecken av Ulrika Casselbrant (kanske mest relevant om du tänker teckna med ett litet barn!)

Avslutningsvis vill jag tipsa om det här Youtube-klippet som visar många fina exempel på hur tecken som stöd eller babytecken kan se ut i vardagen!



1 kommentar

  1. Du som skriver är logoped har jag förstått. Vi föräldrar som har barn med språkstörningsdiagnos uppskattar alltid när ni logopeder hjälper o lyfter språkfrågor. Våra barns diagnos språkstörning känner vanligtvis ingen till. Vi finns o våra barn finns!! Vi har en egen fb grupp Vi som har barn med språkstörning, gå med där om du vill. Många många föräldrar till barn med diagnosen där o många av dina logopedkollegor är med. Ville tipsa!☺

    SvaraRadera

Back to Top